Neuropsykiatrinen valmennus
Kevään 2023 aikana nepsy-valmennus tulee itsenäisenä palvelunaan mukaan palveluvalikoimaamme.
Kaikki palvelumme sisältävät kuitenkin jo nyt tarvittaessa neuropsykiatrisen valmennuksen elementtejä ja osaamista.
Neuropsykiatrinen valmennus
- Ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmennus (coaching, ADHD-valmennus) on tukimuoto, jolla pyritään vahvistamaan arjen sujuvuutta tilanteissa, joissa neuropsykiatriset oireet ja toiminnanohjauksen vaikeudet aiheuttavat haittaa toimintakyvylle.
- Neuropsykiatrisessa valmennuksessa tavoitteet ja aikataulu sovitaan yhdessä asiakkaan kanssa ja menetelmät valitaan yksilöllisesti tavoitteen ja tarpeiden mukaisesti
- Tavoitteet ovat konkreettisia ja liittyvät jokapäiväisen elämän vaikeuksiin, esimerkiksi arjenhallintaan, opiskeluun ja ihmissuhteisiin.
- ADHD-valmentaja tukee aktiivisesti tavoitteiden saavuttamista, antaa palautetta suoriutumisesta ja kannustaa uusien toimintatapojen löytämisessä.
- Asiakkaan motivaatio vaikuttaa valmennuksen tuloksiin ja usein motivaation vahvistaminen on osa valmennusprosessia.
- Käytettäessä ADHD-valmennusta lapsille ja nuorille olennainen osa on lapsen tai nuoren vanhempien tukeminen, joka voi olla tarpeen myös vanhemman omien ADHD-oireiden vuoksi
- ADHD-valmentaja voi käydä myös koululla tai opiskelupaikassa ohjaamassa siellä ilmenevien ongelmien ratkaisemisessa.
- Valmennuksessa sovelletaan mm. kognitiivis-behavioraalisen ja ratkaisukeskeisen terapian sekä käyttäytymisohjauksen menetelmiä (esim. tavoitteen asettaminen, ajanhallinnan menetelmät, päivästruktuurin luominen kuvalukujärjestyksellä, tavoite-palkkiomenetelmät, voimavarojen hyödyntäminen)
- Menetelmiä voidaan käyttää myös osana muuta käyttäytymisterapeuttista hoitoa tai pedagogisia tukitoimia
- Julkisessa terveydenhoidossa ADHD-valmennuksen menetelmien käyttöönottoa voi ohjata esimerkiksi kuntoutusohjaaja, sairaanhoitaja tai muu ADHD-oireisia hoitavan tiimin työntekijä.
- ADHD-valmennuksen tehoa on arvioitu aikuisilla ja lapsilla ja nuorilla muutamalla tutkimuksella, joiden perusteella ADHD-valmennuksella voi olla positiivista vaikutusta ADHD-diagnoosin saaneiden elämään. Yksittäisistä menetelmistä löytyy jonkin verran tutkimuksia, usein osana jotakin muuta hoitokokonaisuutta.
- Toimintakykyä tukevien taitojen opettaminen CBT-pohjaisissa perheistunnoissa nuorille ja heidän vanhemmilleen lievitti ADHD-oireita, vahvisti toiminnanohjaustaitoja ja koulutehtävien tekemistä sekä vähensi vanhempien stressiä vielä puoli vuotta tapaamisten päätyttyä.
- Ajanhallintaa tukevien menetelmien opettelu näytti tukevan toimintakykyä.
- Lapsen/nuoren organisaatiotaitojen harjoittelu ja vanhempien ohjaaminen näytti meta-analyysin perusteella parantavan lapsen organisaatiotaitoja (kykyä huolehtia tavaroista ja aikatauluista) sekä jossain määrin lievittävän myös tarkkaamattomuutta sekä parantavan koulusuoriutumista.